Články

Prezentace projektu FY BI CH

přidáno: , autor: Jan Růžička

V pátek 22. září zavítala do naší školy Eva Myšáková, manažerka projektu FYBICH firmy CONTIPRO Dolní Dobrouč, aby představila žákům prvního a druhého ročníku, kvinty a sexty tento projekt. Společnost CONTIPRO je firma, která se zabývá biotechnologií výroby kyseliny hyaluronové a podporuje vzdělávání a výzkumné projekty středoškoláků. Někteří naši absolventi a současní žáci se tohoto projektu účastnili nebo účastní. Paní manažerka seznámila s nabídkou bezplatných přírodovědných seminářů (BIologický směr a FYzikálně-CHemický směr), kterých je pro letošní školní rok připraveno 8 - vždy v sobotu. Dále možnost výzkumných stáží, které mohou žáci přímo ve firmě absolvovat, a rovněž informace o letní škole, kterou tento projekt nabízí. Žákům se zájmem o přírodovědné předměty nabízí tento projekt obrovskou možnost rozvoje svých vědomostí.

Adaptační pobyt 1. ročníku a kvinty

přidáno: 17. 9. 2017 11:09, autor: Jan Růžička

Náš společný adaptační kurz začal ve čtvrtek 14.9., kdy jsme se společně s prvním ročníkem, panem učitelem Růžičkou a paní učitelkou Najmanovou sešli v osm hodin ráno na autobusovém nádraží. Naše první zastávka byla Mariánská hora. Když jsme vystoupili z autobusu, měli jsme možnost navštívit místní rozhlednu, ze které byl krásný výhled na Horní a Dolní Čermnou. Posílili jsme se na cestu a vyrazili jsme směr Dolní Čermná. Našim prvním úkolem se staly fotografie, které jsme měly pořídit během cesty do Areálu zdraví a sportu v Dolní Čermné. Cesta byla opravdu velmi náročná. Šli jsme lesem a blátem a po cestě jsme nafotili pět fotografií lásky a nějaké to "selfie". Po příchodu do již zmíněného areálu jsme se šli nejdříve naobědvat, pak následoval krátký polední klid. Naší první fyzickou aktivitou se stal běh lesem. Vytvořily se skupiny cca po čtyřech lidech různě namíchaných z kvinty a 1. ročníku. Běželi jsme okruh tří kilometrů, aby to ale nebylo tak jednoduché, museli jsme běžet s naším pátým členem a to pneumatikou. Po cestě jsme plnili úkoly o našem gymnáziu. Nakonec se všichni vrátili v pořádku bez jakéhokoliv zranění. Večerní program jsme strávili již v areálu, kde jsme hráli různé teambuildingové hry. Nejtěžším úkolem, se pro nás stal úkol o vytvoření čtverce pomocí provazu. při kterém všichni členové týmu měli zavázané oči. Dalším naším úkolem bylo postavit vor z pěti PET lahví,provázku a izolepy. Vor měl sloužit jako přeprava pro tenisové míčky. Večerní program nám trochu zkomplikoval déšť, ale i tak jsme to zvládli na jedničku. Párky se k večeři přece jenom nakonec opékaly.

V pátek 15.9. jsme den začali snídaní v kuchyňce. Po snídani jsme se rozdělili do skupin a začala se hrát hra biatlon, který si vyzkoušel i náš pan třídní učitel Růžička. Po biatlonu jsme šli otestovat naše vory z minulého večera. Vor měl za úkol přeplavat po hladině bazénu, aniž by se potopil nebo se namočily tenisové míčky, které byly umístěné na voru. Vor plul přes průměr bazénu a za pět minut se mělo z jedné strany na druhou převést co největší počet míčků. Po této naší poslední hře nám naši učitelé sdělili výsledky ze všech her, které jsme absolvovali. Poté následoval odchod z areálu na oběd a po obědě jsme to namířili rovnou na autobusovou zastávku v městyse, odkud nám autobus odjížděl v 13:01 hodin do Lanškrouna.
Kurz se nám náramně vydařil, všichni jsme si ho užili a také splnil svůj účel. 😊
Michaela Janků, 5.A

Adaptační kurz primy

přidáno: 13. 9. 2017 9:39, autor: Dana Moravcová

V úterý 12. září jsme prožili prima den. V osm hodin ráno jsme vyrazili od školy po cyklostezce směrem na Rudoltice.
Cílem byl Nový zámek u Rudoltic.
     Paní kastelánka nás již očekávala. Vyprávěla nám něco z historie zámku, provedla nás jednotlivými patry i sklepením. Viděli jsme obrovské množství knoflíků, certifikát na 1 100 000 knoflíků, spoustu fotografií a výrobky z drátků. Ve druhém patře nás vítaly dvě osůbky v kostýmech ze 17. století. Zde jsme si také zahráli na architekty. Ve sklepení jsme hledali zakládací listinu.
     Další program probíhal venku. Po dobré svačince jsme hráli hry na seznámení - na jména, Bang, Toustovač, hru
s kostkami, řadili jsme se po laně podle abecedy, data narození,...Všechny hry pro nás připravily dvě paní z DDM,
Iva a Lenka. Na závěr pro nás měly sladkou odměnu. Moc děkujeme.
     Kaštanovou alejí jsme se vraceli na oběd do naší školní jídelny. Kurz se nám všem moc líbil a opravdu se už trochu známe.
                                                                                     žáci primy

Sázava 2017 (vodácký kurz 3. ročníku)

přidáno: 28. 8. 2017 1:55, autor: Dagmar Flídrová

Šestého června jsem s krosnami na zádech a plní nadšení vyrazili na třídenní vodák. Hned na začátku výletu na nás čekalo překvapení. Vlak měl zpoždění, čemuž bychom se normálně nedivili, ale když přijel autobus kvůli výluce na trati, to už jsme překvapení byli. S nákladem na našich zádech jsme se nasoukali do autobusu a tu a tam jsme někoho nechtíc zasáhli karimatkou připevněnou na naši krosnu. Nakonec jsme v Rudolticích nastoupili do vlaku a už jakž takž pohodlně jeli až do
Benešova.

Tam jsme na nádraží nechali věci a šli jsme se podívat na zámek Konopiště. Už tam nás zastihl déšť, ale doufali jsme, že pršet brzy přestane. A taky přestalo. Vlakem jsme dojeli do Týnce nad Sázavou a před sebou jsme měli ještě tříkilometrovou cestu do Zbořeného Kostelce, kde jsme nocovali. A tady to přišlo. Počasí nám v ten den úplně nepřálo. Ještě, že ta bouřka byla dostatečně hlasitá, aby nebyla tak moc slyšet naše sprostá slova, která jsme úplně celí promočení říkali. Do našeho provizorního domova jsme došli nejen s mokrými věcmi na sobě, ale i v krosnách. Všechno jsme dali vysušit a pak už jsme si jen povídali, hráli volejbal a šli spát.

Druhý den bylo počasí značně lepší. Jeli jsme vlakem zpět do Týnce, půjčili si lodě a vybavení a den strávili na řece Sázavě. Většinou jsme jeli po úplně klidné vodě a tak nás to dost rychle zmohlo. Cestou jsme zastavili na oběd a pak už jen jeli zase zpět. Před tělocvičnou, ve které jsme spali, jsme udělali oheň a opékali buřty. Zpívali jsme a bavili se až do pozdních hodin večerních. Další den jsme jeli už po značně divočejší vodě. Sjížděli jsme jezy a už nás to bavilo mnohem víc. Za celý vodák se udělalo jenom pět lodí, což bych řekla, že je dobré skóre.

Domů jsme dorazili všichni v pořádku a určitě můžu za celou třídu říct, že jsme si to užili jak jenom jsme mohli. Děkujeme za další krásnou vzpomínku ze středoškolských let a také děkujeme panu Toncrovi, paní Paďourové a paní Stasiowské, že s námi jeli.

Za 3.ročník sepsala Martina G.

Byli jste už někdy v Řezně?

přidáno: 30. 6. 2017 4:52, autor: Petr Mareš

Na konec školního roku přichystala sekce německého jazyka jednodenní exkurzi do Řezna, aby tak svým studentům ukázala kromě šedé teorie i zelený strom života:-) Tady jsou dojmy jedné z účastnic, Martiny Grobelné ze 3. ročníku:

Regebsburg (česky Řezno) je malebné bavorské město, které leží na řece Dunaj. A právě tam jsme se v pondělí 26.6.2017 o půl čtvrté ráno autobusem s panem Marešem, Duffkem a paní Bočkovou vydali. Řekla bych, že těch sedm hodin jízdy rychle uteklo, ale opak je pravdou. Někdo si cestu chtěl zkrátit zpěvem a zbytek se i přes to snažil usnout. Když jsme dorazili na místo, byli jsme všichni okouzleni krásnými stavbami a jejich architekturou. Vydali jsme se na prohlídku města a mohli jsme vidět kamenný most, který byl inspirací například pro náš Karlův most, katedrálu svatého Petra a mnoho dalších památek. Po hodinové procházce po městě jsme šli na prohlídku radnice. Provázel nás milý německy mluvící pán a tak jsme si mohli procvičit i němčinu. A když jsme náhodou něčemu nerozuměli (což se skoro nestalo), překládala nám jeho slovo paní učitelka Bočková. Výlet ale ještě nekončil, čekala nás plavba parníkem. Počasí nám možná přálo až moc a tak jsme se doslova smažili na palubě. Završili jsme to návštěvou párkárny. Alespoň pro mě to byla nejlepší část. Pochutnali jsme si na domácích klobáskách, které přímo před námi grilovali. Domů jsme přijeli kolem půlnoci, všichni unavení, ale šťastní. Kdo s námi nejel, dost prohloupil, protože to bylo skvělé!

Foto Martina Bílá a Eliška Chlumecká

1. ročník a vzpomínka na římské kořeny Řezna
1. ročník a vzpomínka na římské kořeny Řezna - Porta Praetoria

Katedrála sv. Petra

Jako svobodné říšské město muselo mít Řezno i vlastní armádu

Rathausplatz - náměstí u radnice

Nejhezčí pohled na město je z paluby parníku:-)

105 metrů vysoké věže katedrály sv. Petra

Řezno leží na soutoku řeky Regen (odtud jeho název) a Dunaje

Sklepení v budově Staré radnice nesloužilo ke skladování piva...

Výsledky sportovního dne

přidáno: 29. 6. 2017 23:29, autor: Dagmar Flídrová

Paintball druhého ročníku

přidáno: 27. 6. 2017 5:18, autor: Dagmar Flídrová

Rozvrhy, plány a časové harmonogramy… něco, co běžně řídí náš život. Prakticky každý den máme nalinkovaný, minimálně školním rozvrhem. Proto jsme se rozhodli pro trošičku jiný školní výlet, tedy exkurzi… Nejen, že jsme si šli zastřílet z paintballek, ale celý den jsme si naplánovali v neuspěchaném až líném duchu.

Z Lanškrouna jsme vyrazili v 9:45 autobusem a nabrali jsme směr Jablonné. Jakmile jsme dorazili na konečnou, dali jsme si jasný cíl, zmrzlinu. Ač nepanovala tropická vedra, bylo teplo a osvěžení na cestu se hodí vždy, však to znáte. Pěší chůzí jsme se poté vydali polní cestou do Bystřece. Cestou jsme potkali rodinku koní, kterou většina z nás bez ostychu pohladila. Pak jsme dorazili na místo. Už zdáli jsme viděli dřevěné věže a valy, kterými byla posetá louka ohraničená ploty. Naše bitevní pole.

Před bitvou jsme se ovšem museli posilnit. Opekli jsme si tedy více méně úspěšně párky a užívali si pěkného počasí. Ve dvě hodiny se poté objevila nejdůležitější osoba dne, majitel areálu. S veselím a odvážně nám rozdal mundůry, masky a rukavice, díky kterým jsme od sebe byli skoro nerozeznatelní. Když jsme konečně dostali zbraně, zavládlo všeobecné nadšení. Ještě bylo zapotřebí ukázat nám, kam se mají odebrat mrtví (zasažení) a mohli jsme začít. Bitva to byla lítá a nebyla jediná. Hráli jsme si, dokud nám nedošly kuličky a síly. Na památku jsme si odnesli modřiny a dobrý pocit. Nikam jsme nespěchali a den si užili v klidu a míru - tedy vlastně v klidu a boji.

Regina Opielová

Výlet do Dolní Čermné

přidáno: 24. 6. 2017 1:51, autor: Renata Paďourová

V pondělí 19. 6. jsme se všichni sešli na dvorečku ve škole. Ještě před tím, než jsme jeli na výlet, jsme šli
do zámeckých zahrad, kde jsme se fotili. Autobus nám jel až později, a tak někteří šli do města a někteří čekali
v zahradách.

Kolem desáté hodiny jsme konečně vyjeli. Když jsme dojeli na místo, hned jsme se ubytovali. O něco později začala hlavní náplň výletu, Hry bez hranic. Rozdělili jsme se do šesti týmu: Kanada, Finsko, Lichtenštejnsko, Rusko, Pobřeží slonoviny a Norsko. Dopoledne jsme začali první disciplínou, biatlonem, zde vyhrálo Pobřeží slonoviny. V poledne jsme měli dobrý oběd, smažák. Po obědě jsme měli polední klid a od jedné hodiny jsme mohli hrát beach volejbal. Ve dvě hodiny jsme pokračovali bankovní loupeží, zde si Kanada zvolila žolíka, proto získala 12 bodů (tedy dvojnásobek vyhraných bodů). Později odpoledne následovali  další disciplíny, jako třeba minové pole, lego aj.
Na večerním táboráku jsme si opekli něco dobrého na zub. Ještě později večer se konala čarodějnická stezka odvahy.

Druhý den jsme začali snídaní se švédskými stoly. Dopoledne následovala poslední disciplína, stavba voru. Úkolem této disciplíny bylo, že každý stát musel převést co nejvíce tenisáků za čtyři minuty přes bazén. V úterý jsme měli na oběd rýži s omáčkou. Po obědě zase následoval polední klid a vyhlášení. Vítězem Her bez hranic se stalo Pobřeží slonoviny, za nimi následovalo Finsko a Norsko.Od jedné hodiny jsme mohli hrát beach volejbal nebo jít do bazénu. Kolem půl třetí jsme odešli z kempu a čekali jsme na zastávce než přijede autobus. O půl čtvrté jsme přijeli do Lanškrouna, kde jsme se rozešli.

Za sekundu sepsal Daniel Šulák

Národní kolo soutěže Zlatý list

přidáno: 23. 6. 2017 3:37, autor: Barbora Pebruanto Šťastná

V pondělí 12.6.2017 jsme se vypravili na dlouho očekávané národní kolo ekologické soutěže Zlatý list. Cesta do Lubence (Ústecký kraj) byla zdlouhavá, úmorná, ale i zábavná - moc často se vám nepodaří s kamarády strávit skoro 3 hodiny v jednom kupé se dvěma Angličany. Po příjezdu do Lubence a příchodu do našeho "tábořiště" hned nad Lubencem nás pořadatelé naladili do letní prázdninové pohody, která nám vydržela až do sobotního odjezdu. Ještě první den jsme si měli vybrat exkurze, kterých jsme se  účastnili od úterý do čtvrtka vždy dopoledne a odpoledne. Večer jsme ještě okusili, jak dobrá a štědrá je tamní kuchyně.
   Hned další den to začalo. Přišla první exkurze o invazních, jedovatých a léčivých rostlinách a s ní i první kupa velmi zajímavých a cenných informací, jež jsme využili nejen na soutěžní stezce v pátek, ale i k lepšímu pochopení fungování přírody. Toto zahlcování informacemi vystudovanými a zapálenými ekology pokračovalo až do čtvrtka. Všechny exkurze byly hodně naučné, většinou i zábavné, probíhaly v přírodě a obsahovaly mnoho názorných ukázek. Kdo chtěl, mohl dokonce i v noci jít pozorovat a odborně chytat netopýry či noční ptactvo. Samozřejmě nám vždy dali i čas a prostor na nutný odpočinek- třeba formou plážového volejbalu, plavání v rybníce, hrou různorodých her či  bubnováním pod vedením zkušeného bubeníka v kruhu asi 60 lidí. Zkrátka chtěli nám předat tolik vědomostí, co se do nás vešlo a zároveň měli velký zájem i zásluhy na tom, abychom si to co nejvíce užili.
   Všechny týmy též měly svoji prezentaci a obhajobu práce pro přírodu. Tam jsme tak úplně neuspěli, jak jsme chtěli nebo očekávali. Na druhou stranu jsme se dozvěděli, jakými způsoby je možné přírodu chránit.
   Nakonec jsme po soutěžní stezce, kde odborníci testovali naše vědomosti a na které jsme nedopadli vůbec špatně, skončili na 13.místě ze 14 krajů,druhý tým skončil na krásném 11. místě, v kategorii mladších, což nebylo moc zlé, protože ostatní týmy mají v soutěži již velkou tradici a to se projevovalo i na jejich celoroční přípravě. Zatímco my jsme tam byli vůbec poprvé a  řekli jsme si, že určitě ne naposled.

Radim J.

Tak už známe výsledek

bubnování

Přednáška o rybách
zasloužený odpočinek
Co tam uvidíme??

Exkurze 6. A

přidáno: 23. 6. 2017 2:31, autor: Naděžda Vlčková   [ aktualizováno 25. 6. 2017 23:13 ]

V pondělí 12. června jsme vyrazili v doprovodu p. uč. Vlčkové a p. uč. Bártové na exkurzi.

Kolem půl desáté nás vysadil rychlík v Brně, nikoliv na hlavním nýbrž na dolním nádraží.

Naše první kroky (doslova a do písmene, žádná městská doprava) vedli do Vida centra, kde jsme strávili příjemné dvě hodinky v obležení přírodovědných pokusů.

Hurá do víru velkoměsta! Oběd, nákupy a už podzemí v Jánské ulici – Laser game.

Další čas osobního volna jsme vyplnili občerstvením a drobnými nákupy. Navečer kolem páté hodiny jsme se vraceli zpět do Lanškrouna.

Celý den nás provázelo krásné letní počasí, takže se nám exkurze vydařila.