Články

Exkurze 3. ročníku

přidáno: 22. 6. 2018 0:18, autor: Renata Langerová   [ Aktualizováno 22. 6. 2018 2:59 uživatelem Dagmar Flídrová ]

Třetí ročník vyrazil na exkurzi do nedalekého avšak kulturně významného města Litomyšle. Dopoledne věnovali individuální, příjemné a poučné procházce po městě, kde byly v plném proudu přípravy na festival Smetanova Litomyšl.

Po kulturní části exkurze je však čekal o něco akčnější odpolední plán. Studenti se přesunuli na okraj města do a-kart areny, kde si vyzkoušeli jízdu na motokárách. Někteří si zahráli na pravé závodníky, jiní jeli opatrněji. Mnozí také vyzkoušeli vyhlášenou pizzu, kterou je právě toto místo v Litomyšli známé. Zhruba po třech hodinách pak vesele zamířili k autobusovému nádraží a domů.

Regina Opielová

Exkurze 5.A do Prahy

přidáno: 21. 6. 2018 22:46, autor: Jan Růžička

Dne 19. června se naše třída s p. uč. Růžičkou a paní ředitelkou v čele vydala na exkurzi do víru velkoměsta – do Prahy. Počasí již od rána vypadalo slibně, takže naší cestě nic nebránilo.

V 7:30 jsme se sešli na vlakovém nádraží v Lanškrouně, odkud jsme v 7:39 odjeli do České Třebové. Tady jsme přestoupili na expres, který nás odvezl do Prahy.

Jako první naše kroky vedly na pražské výstaviště. V těchto dnech tam probíhá výstava s názvem Mumie světa, kterou jsme se rozhodli navštívit. Vystavené exponáty byly doplněny o zajímavé informace o mumifikaci a mumiích samotných. Myslím, že výstava byla pro všechny velmi naučná.

I když nikdo z nás neměl po výstavě na jídlo ani pomyšlení, naším dalším cílem bylo Václavské náměstí, kde jsme měli rozchod na oběd. Většina z nás vyrazila na jídlo do místních obchodů. Ta menší část jedla svačinu z domu. Všichni jsme nabírali síly na odpolední program.

Čekala nás procházka po zajímavých místech Prahy. Za poslechu krátkého výkladu našeho pana učitele jsme si mohli prohlédnout mimo jiné Obecní dům, Prašnou bránu, Národní divadlo, Tančící dům nebo kostel sv. Cyrila a Metoděje. I přes nespokojené komentáře k délce cesty od některých z nás jsme nakonec došli až k našemu cíli – na Vyšehrad. Zde jsme měli možnost podívat se na místo posledního odpočinku některých slavných osobností našeho národa. Bedřich Smetana, Karel Čapek, Radoslav Brzobohatý, Milada Horáková, Waldemar Matuška a spoustu dalších jmen. Větší zájem ale vzbudil krásný výhled na Prahu, který byl díky hezkému počasí opravdu nádherný. Když jsme se všichni dostatečně pokochali a odpočinuli v místním parku, následoval již přesun metrem na hlavní nádraží. Po krátkém rozchodu, který jsme využili k zakoupení posledních zásob na cestu domů, jsme nasedli do vlaku. Po přestupu v České Třebové a Rudolticích jsme v půl sedmé dorazili zpět na lanškrounské nádraží, odkud jsme už všichni zamířili domů.

Lucie Chládková

I prima cestovala

přidáno: 20. 6. 2018 23:44, autor: Dana Moravcová   [ Aktualizováno 20. 6. 2018 23:52 uživatelem Dagmar Flídrová ]

14. červen byl tím přesně správným dnem. Nepršelo, nebylo vedro a my jsme vyrazili autobusem směrem k Jaroměři. Abychom naplánovanou trasu stihli, museli jsme si trochu přivstat, neboť odjezd byl v sedm hodin. Udělali jsme dobře, protože silnice byly místy rozkopané, tudíž nás několik semaforů na cestě zdrželo. Pan řidič byl šikula, takže jsme dojeli všude včas.

První zastávka - Pevnost Josefov. Paní průvodkyně si nás rozdělila do skupin a už jsme plnili různé úkoly, byly docela zábavné.
 Pro některé z nás bylo poměrně náročné jít podzemím v naprosté tmě. Dost nepříjemný pocit, ale ta nádhera, když jsme vylezli ven na světlo.  Vysloužili  jsme si diplom za správnou obranu pevnosti.

Druhá zastávka - Lanové centrum Pardubice.  Tři hodiny adrenalinu. Lana ve výšce devíti metrů lákala i odrazovala zároveň. Nejprve krátká instruktáž, uvázat lana a už jsme lezli. Mnozí zvítězili sami nad sebou, protože něco takového podstoupili poprvé v životě. Zvládli jsme to. Nejlepší byl sešup dolů. Po absolvování dráhy jsme si dali nanuky, jídlo a ještě řádili na trampolínách.

Třetí zastávka - Častolovice - zvěřinec. Řeknete si, že je pro mrňata, ale kdo by neměl rád zvířata, když před vámi neutíkají, nechají se pohladit, nakrmit, vyfotit,... Příjemná procházka na závěr. A teď už rychle do autobusu a domů.

za primu Dana Moravcová

Výlet do Punkevních jeskyní a na Macochu

přidáno: 14. 6. 2018 1:00, autor: Barbora Pebruanto Šťastná

V úterý ráno 5.6. 2018 jsme se se třídou setkali na vlakovém nádraží v Lanškrouně a vyjeli vlakem do České Třebové, ze které jsme se dostali do Blanska. Tam pro nás učitelky měly připravenou hru, kde bylo úkolem vyfotit se s různými věcmi jako např. prodavačka v obchodě, nějaké zvíře, socha, dopravní značka…

Poté co jsme dorazili do chaty nad propastí, vyrazili jsme do areálu Velká dohoda. Cestou nás ale zastihla bouřka, a tak jsme se vrátili promočení. To nám ale nezkazilo náladu a všichni jsme si to v areálu užili.

Druhý den jsme se vydali do Punkevních jeskyní. Mohli jsme vidět spoustu útvarů, které připomínali rokokové panenky, zasněženou smuteční vrbu, nebo dva krápníky s názvem Věční milenci. Největší zážitek jsme ale měli z jízdy na lodičkách a jízdy lanovkou.

Všichni si výlet hodně užili a bavilo nás to

Pospíšilová Světlana

Souboj vlků

přidáno: 10. 6. 2018 12:47, autor: Petr Mareš

V neděli 27. května 2018 se několik zástupců oddílu jiu-jitsu, který už více než deset let působí při Gymnáziu v Lanškrouně, zúčastnilo turnaje v grapplingu s mezinárodní účastí. Ten pod hlavičkou organizace WOW (Way of Warrior – International Federation of Martial Arts) pořádal brněnský Fightclub, jehož vedoucím je několikanásobný mistr světa v plnokontaktních bojových sportech Lukáš „Vlk“ Wolf. Na jeho počest byl také turnaj pojmenován Clash of Wolves – Souboj vlků.

Grappling je sportovní forma jiu-jitsu, při které jsou zakázány údery a kopy. Používají se pouze hody, škrcení a páky (na ruce i na nohy) a vyhrává ten, kdo svého soupeře přinutí, aby se vzdal. Bojuje se bez kimona, v několika kategoriích (podle věku, váhy a úrovně výkonnosti) a zápas trvá 10 minut.

Přestože se v našem klubu věnujeme širšímu spektru bojových technik a nezaměřujeme se pouze na boj na zemi, byla naše premiéra na soutěžním poli velmi úspěšná – z šesti účastníků se jich pět vrátilo s medailemi. Ze studentů gymnázia byly nejúspěšnější dívky – Kateřina Jirků ze septimy (1. místo v kategorii seniorek), Aneta Šaršonová ze septimy (2. místo mezi juniorkami) a Karolína Chrobáková ze 2. ročníku (3. místo, taktéž juniorky). Kromě jmenovaných patří poděkování také našemu učiteli brazilského jiu-jitsu Petru Zapletalovi z Fightclubu Brno, který nám v průběhu zápasů poskytl cenné rady.

Kvarta na výletě

přidáno: 10. 6. 2018 9:20, autor: Alice Adamcová   [ aktualizováno 10. 6. 2018 9:50 ]

Školní rok se pomalu blíží ke konci a tak jsme jako každý rok vyrazili na školní výlet. V pondělí 28. května jsme se v 6:20 sešli na vlakovém nádraží v Lanškrouně, pak nasedli na vlak a jeli do Rožnova pod Radhoštěm. Po několika hodinách cesty vlakem jsme na chvíli vyměnili vlak za autobus a od autobusu zbývalo už jen dojít kousek cesty do kempu.
    Po krátkém rozkoukání v kepmu jsme vyrazili na túru. Šli jsme asi 10 km a cestou se zastavili u sochy Radegasta a u Kaple sv. Cyrila a Metoděje - tam nás chytlo pár kapek deště, ale to nám naši dobrou náladu vůbec nezhoršilo.
    Poté, co jsme se vrátili zpět do kempu, jsme se zabydleli v malých, ale pěkných a útulných chatkách. Po společné večeři následovalo volno a ve 22:00 večerka.
    Ráno jsme se společně nasnídali, uklidili chatky a vyrazili do Valašského muzea v přírodě. Během dopoledne jsme navštívili Dřevěné městečko a pak i Valašskou dědinu. Nakonec jsme došli na náměstí, kde  jsme dostali rozchod a čas na oběd.
    Nakonec už jsme jen nastoupili do vlaku a následovala cesta zpět do Lanškrouna.
    Myslím, že se nám letošní výlet moc vydařil - programem, počasím i atmosférou.

Praškeble hrála na Šrámkově Písku

přidáno: 4. 6. 2018 12:01, autor: Dagmar Flídrová

Absolventi lanškrounského gymnázia a bývalí členové Škeble, kteří pojmenovali své divadelní uskupení Praškeble, se letos zúčastnili s inscenací Sklenice regionální postupové přehlídky studentského divadla JID 18.0 v Jihlavě.

Jan Scheuer tam získal cenu za roli Františka a celá Praškeble navíc i doporučení na celostátní přehlídku experimentujících divadel Šrámkův Písek. Tamní programová rada Sklenici do programu vybrala a Praškeble ji v sobotu 26. května sehrála v Divadle Pod čarou. V roli prodejce – „šmejda“ tentokrát zastoupil Vojtěcha Kráčmara Ondřej Kolín, který je nyní studentem 3. ročníku činoherního herectví na JAMU v Brně.

Režisér a autor hry Jan Střecha účast na prestižní přehlídce zhodnotil takto: „V Písku jsme strávili tři dny. Představení Sklenice si našlo své zastánce i odpůrce. My jsme vůbec neuvažovali s nějakým postupem, takže rozhodně nejsme zklamaní. Zážitek to byl pro nás neobyčejný a ostudu jsme snad neudělali.“

Na oficiálním blogu přehlídky se v článku o inscenaci Sklenice píše: „Byly tam zajímavé motivy, zajímavá témata, solidně přesné časování, dobře trefená a decentní stylizace. Bylo to svěží, mělo to přiměřenou stopáž. Je to radost, když se vybere zajímavý námět, když režisér umí režírovat, když herci umí hrát, když tvar není odfláknutý, když to všichni dělají rádi, užívají si to, a přitom ještě něco hledají. Záhadná sklenice, vražda, šmejdi, babiččiny štrůdly, blbec – to všechno byla dobrá platforma pro to, aby to mohlo být radostné a živé, a přitom ne banální.“

text: Lada Sitová
foto: NIPOS Praha, Milan Strotzer

Gymnázium Lanškroun v krajském kole BIO D

přidáno: 30. 5. 2018 23:43, autor: Jan Růžička

Po delší době se podařilo dvěma našim žákyním - Zdeňce Hejkrlíkové a Lucii Flídrové (obě ze sekundy) - postoupit do krajského kola Biologické olympiády kategorie D (6. a 7. ročníky ZŠ, primy a sekundy víceletých gymnázií). Obě si zajistily postup díky úspěšnému umístění v okresním kole. Krajské kolo proběhlo v pátek 25. května 2018 v DDM Chrudim. Celkově se Zdeňka umístila na 12. místě a Lucie na 14. místě. Oběma reprezentantkám blahopřejeme a děkujeme za jejich výkon.

Učitelé biologie

Právo pro každého

přidáno: 17. 5. 2018 0:20, autor: Barbora Pebruanto Šťastná

V pátek 11.5.2018 se 4 žáci tercie vypravili na zámek, reprezentovat naše Gymnázium v regionálním kole soutěže Právo pro každého. Vítěznou čtveřicí ze školního kola to byli Tina Stasiowská, Anděla Bednářová, Alžběta Hejná a David Bartoň. Na zámku se sešlo 12 družstev z okolních škol.

Naše družstvo se umístilo na krásném prvním místě a získali tak putovní pohár. Podle nových pravidel se do krajského kola mohla probojovat 2 družstva – jedno za městské školy a druhé za vesnické,gymnázia mají svou vlastní kategorii. Takže z Lanškrouna jedou  do krajského kola tři družstva. Krajské kolo se uskuteční v úterý 5.6.2018 v Chrudimi.

Gratuluji a držíme palce.

Beseda s hudebníkem Janem Steinsdörferem

přidáno: 16. 5. 2018 11:51, autor: Blanka Šemberová   [ aktualizováno 16. 5. 2018 12:10 ]

Ve středu 9. května na naši školu zavítal významný hudebník Jan Steinsdörfer, který v minulosti spolupracoval například s Ewou Farnou, Michalem Horáčkem, Tomášem Klusem, Ivou Pazderkovou, Ondřejem Rumlem a dalšími osobnostmi české umělecké scény. V současné době je členem skupiny Chinaski.

Besedy na téma Populární hudba se zúčastnili žáci kvarty a kvinty. V první části se dozvěděli zajímavé informace o hudebním byznysu. Například jak se prosadit, jak oslovit nahrávací společnost, jak vypadá spolupráce s nahrávací společností a jaké faktory ovlivňují popularitu. Druhá část byla převážně věnována hudbě k reklamě. Žáci sledovali proces zrodu nové hudby a průběh tvorby od zadání až k finální verzi. Poslechli si, co všechno může zadavatel požadovat, aby výsledek odpovídal jeho představě. A také zjistili, jaké možnosti nabízí moderní počítačový program na skládání hudby. Velký dojem na všechny udělala praktická ukázka toho, jak dokáže pozměněná hudba ovlivnit náladu a vyznění sledované reklamy.

Žáci kvinty se na závěr rozloučili dvěma písničkami od skupiny Chinaski, které si zazpívali spolu s Janem Steinsdörferem za doprovodu klavíru.