Články

Vodák

přidáno: 4. 7. 2019 2:16, autor: Petr Mareš

Mezi nejoblíbenější sportovní kurzy patří bezesporu kurz vodní turistiky. Tento kurz - mezi studenty známý spíš jako vodák - absolvovali na konci května i třetáci. Pod vedením zkušeného mořského vlka pana Duffka se tak potýkali s nástrahami Vltavy, s jejími jezy, peřejemi, zrádnými kameny, ale i se zimou a nepohodlím několikahodinového sezení na kánoích. Řeka prověří nejen fyzickou zdatnost člověka, ale i jeho psychickou odolnost a v tomto ohledu obstáli třetáci na výbornou!
Kromě námahy na vodě si prohlédli i pohádkový zámek, ve kterém vyrůstala princezna Zlatovláska, a prošli se po Českém
Krumlově, městě, které je jako světové kulturní dědictví zapsáno na seznamu UNESCO. Jen medvědi tentokrát bohužel chyběli...

Mistrovství ČR v BJJ

přidáno: 3. 7. 2019 2:20, autor: Petr Mareš

O víkendu 22. - 23. 6. 2019 se v České Třebové konalo třetí otevřené mistrovství republiky v brazilském jiu-jitsu - CZECH CHAMPIONSHIP. Barvy našeho slovutného vzdělávacího ústavu hájili Jan Finger z kvinty, Aneta Šaršonová z oktávy a Karolína Chrobáková ze třetího ročníku, která jako jediná zápasila v obou kategoriích - gi a no-gi (v kimonu a bez kimona). Obě jmenované bojovnice si kromě zkušeností dovezly ze svých kategorií i medaile - Aneta stříbrnou a Karolína bronzovou.

MČR škol v šachu 2019

přidáno: 28. 6. 2019 5:43, autor: Dagmar Flídrová

Ve dnech 17. – 19. června 2019 se ve Zlíně konalo Mistrovství ČR škol v šachu, kterého se jako obvykle zúčastnila i naše škola. Po devíti kolech jsme mezi silnou konkurencí, jako například Gymnázium z Uherského Hradiště nebo Gymnázium Plzeň, které pravidelně vyhrává tento turnaj, skončili na 15. místě z 24 týmů středních škol.

Pobyt ve Zlíně v Baťových kolejích byl příjemným zpestřením školního roku

Sestava družstva: Matěj Kupsa, Adam Kolomý, Vojtěch Horák, Julie Kalousová a Jakub Kocanda

Vojtěch Horák 4. A

Den třídního

přidáno: 28. 6. 2019 3:17, autor: Dagmar Flídrová   [ aktualizováno 29. 6. 2019 0:47 ]

Čtvrtek 27. června strávily třídy se svým třídním při různorodých aktivitách. Jak je vidět z přiložených fotografií, všichni žáci i učitelé si závěr školního roku užívali.

TERCIE

KVARTA

Odborníci z praxe

přidáno: 28. 6. 2019 1:10, autor: Dagmar Flídrová

V červnu jsme ukončili posledními aktivitami náš projekt Učíme pro život, který byl realizován v rámci výzvy známé jaké Šablony I Operačním programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Kromě mnoha vzdělávacích kurzů pro učitele jsme do projektu vybrali i řadu dalších aktivit, které nám umožnily obohatit a ozvláštnit výuku přímo v hodinách.

Oblíbenou se stala také šablona s názvem Odborník z praxe: učitelé si do svých hodin pozvali odborníka v daném oboru a výuku vedli společně. A tak se naši žáci seznámili s programováním v praxi, experimentovali v hudební výchově, studovali chemii a biologii a konverzovali v anglickém a německém jazyce.

Díky výzvě Šablony II budeme v podobném projektu pokračovat i v dalším školním roce.

ATLETICKÉ PŘEBORY ZŠ

přidáno: 27. 6. 2019 1:10, autor: Markéta Stasiowská   [ aktualizováno 27. 6. 2019 4:14 ]

V úterý 18. 6. 2019 za příjemného a příznivého počasí se konaly atletické přebory lanškrounských základních škol a nižšího gymnázia. Žáci si změřili síly v několika atletických disciplínách - 60 m běh, 1500 m běh, skok daleký, skok vysoký, hod míčkem (pro starší žáky je místo hodu vrh koulí). Pro vítěze v jednotlivých kategoriích a disciplínách jsou připravené diplomy a medaile.
 Pro nejrychlejší běžce na 1500 m pak pohár starosty města.
V některých disciplínách padaly neuvěřitelné výkony. Z reprezentantů naší školy nejlépe dopadly starší žákyně, které obsadily všechna první tři místa v hodu míčkem, v běhu na 60 m 1. a 3. místo, ve skoku vysokém 1. a 2. místo a v běhu na 1500 m 2. místo. Z mladších žákyň zazářila Monika Janů, která osadila 1. místo ve skoku vysokém, 2. místo ve skoku dalekém a 3. místo v běhu na 60 m. Z mladších žáků zase Martin Jáneš, který obsadil dvě 1. místa v bězích na 60 m a 1500 m a 2. místo ve skoku dalekém.
Jména všech úspěšných reprezentantů a jejich výkony jsou k dispozici na nástěnce u kabinetu TV.
Závěrem bychom chtěli poděkovat všem našim účastníkům přeborů za maximální výkony, které odvedli a popřát mnoho dalších sportovních úspěchů!

Za učitele TV M. Stasiowská

Svyšťové na Vltavě

přidáno: 25. 6. 2019 10:50, autor: Matyáš Grof   [ aktualizováno 25. 6. 2019 11:19 ]

Jako na každém konci školního roku se konal vodácký kurz septimy. Tento rok ale nebyl jako každý jiný. Letos totiž na vodu jeli na škole už pověstní Svyšťové. Třída, kterou na škole zná každý, ať se mu to líbí nebo ne. O Svyštích si můžete říkat, co chcete, jen ne že jsou tiší, zapomenutelní nebo nevýrazní. Proto když měli jet na svůj poslední kurz, všichni jen mlčky čekali, co se bude dít.

Všechno začalo cestou v polorozpadlém autobuse pana Šilara. Části autobusu jsme dokonce museli za jízdy držet, aby neupadly, a do kopce jsme se strachovali, že budeme muset vystoupit a autobus tlačit sami. Ubytování nebylo o mnoho lepší a nejednou jsme uvažovali, jestli by nebylo lepší spát pod širákem. Nic z toho nás ale nemohlo zastavit před tím, abychom se dostali na vodu.

Na kánoích jsme předváděli neskutečné výkony. Všude jsme byli před tím, než bylo plánováno alespoň o půl hodiny. Netrénovanému oku by se mohlo zdát, že pár z nás se na jezu vyklopilo, realita je ale taková, že jsme naprosto s přehledem jez sjeli a pod jezem plynule přešli do koupacího módu, abychom se zchladili.

Nejednou se dokonce stalo, že jsme ráno byli všichni připraveni odplout, ale museli jsme chodit budit ještě spící učitele. Kdo ví, co celou noc, když jsme my spali, dělali. Nakonec se nám ale povedlo dostat do všech destinací, mezi nimiž nechyběl ani Český Krumlov. Krásné romantické město, které nám nezničili ani všudypřítomní turisté se selfie tyčemi.

Netřeba říct, že až příští rok Svyšťové odejdou, ztratí tato škola cenné studenty.

Tým dívek z tercie představil rehabilitační pomůcku dětem ze speciální školy

přidáno: 25. 6. 2019 1:42, autor: Dagmar Flídrová

Žákyně víceletého gymnázia v Lanškrouně Lucie Flídrová, Zdeňka Hejkrlíková a Nela Hrabáčková pod vedením učitele Tomáše Krisla představily první prototyp světelné vodováhy dětem ze základní školy speciální v Lanškrouně. Světelná vodováha pomáhá zábavnou formou hry handikepovaným dětem s nácvikem motoriky a barvocitu.

Uplynul přesně měsíc od doby, kdy projekt “Magic Spirit Level” studentek Lucie Flídrové, Zdeňky Hejkrlíkové a Nely Hrabáčkové získal nejvyšší ocenění v soutěži MICROTELA v kategorii micro:bit II. a došlo na jeho praktické využití jako “rehabilitace hrou” pro děti ze základní školy speciální v Lanškrouně.

Světelná vodováha “Magic Spirit Level” je postavena na BBC microbit a funguje tak, že na dlouhém pásku LED diod se zobrazí svítící, pohybující se bod (kulička), který je potřeba dopravit do “domečku” čtyř svítících diod a tam jej určitou dobu udržet. Po splnění úkolu přeběhne celým páskem zelený bod, v případě neúspěchu červený. Barvy se každé kolo mění. V náročnější variantě jsou pak 3 domečky v různých barvách a je potřeba dopravit svítící bod do domečku stejné barvy.

V základní škole speciální studentky prošly se svým projektem všechny třídy s různou úrovní handikepu dětí, sbíraly zpětnou vazbu a podněty ke zlepšení. “Byli jsme překvapeni, jak to naše děti zaujalo, a jakou z této pomůcky měly radost,“ řekla po návštěvě Hana Šilarová, učitelka pověřená vedením základní školy speciální v Lanškrouně.

Je stále co zlepšovat, a tak studentky na svém projektu budou dále pracovat v průběhu příštího školního roku, kdy je čeká ještě další úkol, a to připravit jednoduchý návod na obsluhu pomocí obrázku a piktogramů tak, aby mu porozuměly i děti, kterým je tato rehabilitační pomůcka/hračka určena.

Kontakt na autora zprávy: Ing. Tomáš Zedníček, Ph.D., e-mail: info@microla.cz

Výlet 4.A do Beskyd

přidáno: 21. 6. 2019 3:35, autor: Zdeněk Duffek

13.-15. 5. se kvarta vydala vlakem do Frenštátu pod Radhoštěm. Původně plánovaný program (pochod na Pustevny a Radhošť) byl změněn z důvodu velmi špatného počasí monzunového charakteru. Nicméně i přes náročné podmínky si kvartáni výlet užili a snad příští výlet nebudou potřebovat v květnu čepice a rukavice.
Zde je od nejmenované dívčí dvojice neupravený chronologický záznam celého výletu:

Je odpoledne 14.05

A my vyrážíme na výlet.

A Když najdeme kupé

Narazíme do ženské tupé

Paní požaduje doklady

A pan Duffek je hned vybalí

Paní nasupeně se otočí

A za chvíli nám zmizí z očí

Pak už jenom pohoda je

My spokojení na hokej koukaje

Vystoupíme z vlaku a zase prší

My spěcháme do kempu po stezce pěší

Natěšení spěchajíc do Penny a pro pizzu

Nakonec ale museli jsme pojídat suchých krajíců

Pak jsme už museli zalehnout

A nikdo nás nemohl zahlédnout

Báře nehet se ulomíce

Šimon s nůžkami rychle spěchajíce

Potkal pana třídního

A ten se ptal jeho

Co to tam poskakuje

Když má ležet nedutaje

Pak už nesnažili jsme se nic skrýt

A přece byl venku absolutní klid

Ráno časně vyrazeje

všichni stáli jsme seřazeně

Když do Kopřivnice jsme dorazili

Hned nám pracovní list vrazili

Pak na oběd jsme vypadli

A do luxusní restaurace vpadli (ale hned zas vypadli)

Většina měla řízky s hranolkami

Ale kluci ty si to zařídili sami

Burger navštívili

A všichni jim to záviděli

Na Štramberk jsme dorazili

Ale hned se promočili

Pak na šipku kouknout šli

Ale bohužel zase v dešti

Konečně jsme zase doma

U můstků se zastavíme

A směr nahoru vykročíme

Jdeme stezkou v oblacích

A všechno je to o ptácich

Když sejdeme dolu

Navštívíme Penny znovu

Jen dorazíme

A na nádraží valíme

Ve vlaku ač unaveně

Cítíme se spokojeně

Pak v Lanškrouně vystoupíme

A domů v pořádku dorazíme

Rodilý mluvčí ve výuce angličtiny

přidáno: 21. 6. 2019 1:43, autor: Renata Langerová   [ Aktualizováno 21. 6. 2019 2:08 uživatelem Dagmar Flídrová ]

Páteční den je zpestřen výukou angličtiny s rodilým mluvčím. Peter je doktor i lektor. Zná se s panem Vladimírem Křivkou, jehož syn studuje na našem gymnáziu. Pan Křivka zajistil - již podruhé - návštěvu Petera v hodinách angličtiny. Moc velké díky. Je to pro naše studenty skvělá motivace🤓

Je úžasné spolupracovat s nadšenými rodiči, kteří se zajímají o studium svých dětí a přispívají ke zkvalitňování výuky.