Články

Obhájili jsme loňské vítězství v soutěži MICROTELA

přidáno: 19. 5. 2019 13:12, autor: Dagmar Flídrová

Druhý ročník soutěže MICROTELA se konal ve čtvrtek 16. května 2019 a hostilo jej tentokrát Multifunkční centrum L´ART. Téměř 100 soutěžících soupeřilo ve 4 různých kategoriích, a protože pro 2. stupeň ZŠ a nižší třídy víceletého gymnázia byla určena pouze kategorie micro:bit II, vyslali jsme své zástupce právě tam.

Bojovat se vydali žáci tercie, Adam Křivka s projektem Micro:bit hovořící a hrající a tým děvčat - Lucka Flídrová a Nela Hrabáčková - s projektem Magic spirit level.

V této kategorii museli členové týmu nejen prezentovat své vynálezy využívající programovatelnou destičku micro:bit, ale prověřovala se i jejich schopnost vyřešit a naprogramovat na místě zadané úlohy.

V této části soutěže náš dívčí tým ostatní suverénně porazil, a protože porotu zaujal i jejich projekt - zařízení na trénink motorických schopností postižených dětí, odnesla si děvčata zasloužené vítězství.

Exkurze Praha

přidáno: 14. 5. 2019 0:09, autor: Naděžda Vlčková

Ačkoli jsme maturanti, dovolili jsme si věnovat jeden den pilného studia a příprav na zkoušku dospělosti návštěvě hlavního města.

Fyzika byla po celých osm let naším srdcovým předmětem, a tak se i naše poslední exkurze nesla v tomto duchu.

Paní učitelka třídní nás vyvedla do planetária ve Stromovce, kde nám pustili na obrovské plátno moc hezkou pohádku (dokument), ve které bylo spoustu vesmíru, nebe, hvězdiček a pánů fyziků. (Díky naší trénované bdělosti při ní dokonce skoro nikdo neusnul!)

Po ní jsme si tu společně zašli na oběd, společně jsme se vydali do kšeftů a kaváren, společně jsme slintali po zmrzlině a společně jsme taky dobíhali na sraz na nádraží na poslední chvíli.

Byl to pěkný výlet!

!

Sekunda v Pekle

přidáno: 12. 5. 2019 8:08, autor: Renata Langerová

Ve čtvrtek 2. května jsme se všichni sešli na ulici 5. května, abychom mohli vyrazit na náš celodenní výlet. Z Lanškrouna jsme vyjeli již v osm ráno. Naše první cesta mířila do Pekla Čertovina, kam jsme dorazili okolo desáté hodiny.

Chvilku čekání jsme krátili hlazením koz a pejska před Peklem, někdo šel i na zmrzlinu. Pak začala prohlídka. Přivítal nás čert a seznámil nás s historií Pekla. Cestou se k nám přidávali další čerti, provedli nás čertovskou školou, potrestali  hříšníky, v čertovské kuchyni jsme ochutnali kozí chcanky(kofolu) se shnilými bramborami (pečené ochucené brambory). Na prohlídku Pekla byly kladné ohlasy a moc se nám tam líbilo.

Autobusem jsme se společně vydali na Veselý Kopec. Jakmile jsme tam dorazili, všichni se volně rozešli po celém areálu a začali si prohlížet chaloupky a číst si o nich zajímavosti. Za 45 minut jsme měli sraz u mlýna, kde jsme se rozdělili na polovinu. Jedna šla dovnitř a druhá čekala venku (poté jsme se prostřídali). Ve mlýně nám paní průvodkyně začala vyprávět, jak se tam pracovalo, viděli jsme různé stroje (například stroj na vaření povidel). V této chalupě byla ještě jedna místnost, v níž se bydlelo i prodávalo pivo. Opět jsme se  něco zajímavého dověděli.

Po návštěvě skanzenu jsme se vypravili na naši poslední zastávku, do Muzea loutek v Chrudimi. I přes prvotní potíže, kdy se nám nedařilo najít cestu k muzeu, jsme nakonec dorazili. Ve 14:30 nám začala prohlídka a jako první jsme i s paní průvodkyní zamířili do expozice stínových loutek. Dozvěděli jsme se zajímavé informace o výrobě a historii stínových loutek. Po prohlídce této expozice jsme se přesunuli do místnosti, kde jsme byli  zařazeni do skupin a měli jsme si vyrobit svoje vlastní loutky a poté s nimi zahrát stínové divadlo. Všechny výroba loutek moc bavila a divadelní představení byla zajímavá. Skupiny sehrály  se svými loutkami představení Fotbalový zápas, Potopení Titanicu, pohádka O perníkové chaloupce a nakonec i o únosu Dana do pekla. Po dohrání  jsme se vrátili zpátky na recepci, kde jsme dostali baterky a vyrazili jsme do zajímavé expozice o první světové válce. Stihli jsme si prohlédli nejen zbytek muzea, ale vyšli jsme i na věž, ze které byl krásný výhled na město Chrudim. Tento den jsme zakončili sladkou tečkou v podobě zmrzliny.

Do Lanškrouna jsme dorazili v 18:20. Výlet jsme si všichni moc užili.

za 2.A               A. Bednářová, M. Janů, E. Hejlová, R. Smoláková

MATEMATICKÉ A FYZIKÁLNÍ SOUTĚŽE VE ŠKOLNÍM ROCE 2018/2019

přidáno: 9. 5. 2019 4:32, autor: Naděžda Vlčková   [ aktualizováno 9. 5. 2019 4:34 ]

Na sklonku školního roku nezbývá než zhodnotit účast našich žáků v matematických a

ve fyzikálních soutěžích, kterých jsme se letos zúčastnili.

Jako tradičně jsme absolvovali matematickou (MO), fyzikální (FO) a astronomickou (AO) olympiádu, žáci nižšího gymnázia si zasoutěžili v Matematickém klokanovi a zapojili jsme se do dvou soutěží družstev.

Přehled výsledků:

Hrabáčková Nela - 6. místo v  okresním kole

MO-Z9 Kubešová Eliška - 4. místo v okresním kole, řešitel krajského kola

Horák Vojtěch - 5. místo v krajském kole, úspěšný  řešitel krajského kola

MO-C proběhlo pouze školní kolo bez nároku na postup

MO-B Šilarová Michaela - řešitel krajského kola

MO-A proběhlo pouze školní kolo bez nároku na postup

FO-C Gregora Filip - 3. místo v krajském kole

AO-CD Doleček Jan, Klee Matěj, Gregora Filip - účast v krajském kole

Matematický klokan:   kategorie Benjamín  Kovářová Kristýna (1. A) - 5. místo v kraji

kategorie Kadet  Horák Vojtěch (4. A)  - 6. místo v kraji

Flídrová Lucie (3. A) - 7. místo v kraji

Voleský Vít (4. A) - 8. místo v kraji

V matematické soutěži družstev  Náboj nás reprezentovala dvě družstva juniorské (Gregora Filip, Kupsa Matěj, Šilarová Michaela, Srp Vojtěch, Říha Vladimír) a seniorské (Mareš Jan, Bureš Martin, Stejskal Radim, Jozová Tereza, Benešová Natálie). V každé kategorii bylo přihlášeno  140 družstev. Naši reprezentanti se umístili v druhé polovině startovního pole.

Fyziklání absolvovalo oslabené (pouze čtyřčlenné nikoli pětičlenné) družstvo ve složení Mareš Jan, Bureš Martin, Stejskal Radim, Gregora Filip, které se umístilo v  kategorii B

na pěkném 38. místě ze 47.

Všem soutěžícím děkujeme za výbornou reprezentaci školy a přejeme jim hodně matematických a fyzikálních úspěchů v příštím školním roce.

Učitelé matematiky a fyziky.

20 LET SLZ, SMÍCHU A RADOSTI

přidáno: 7. 5. 2019 3:42, autor: Jan Střecha   [ aktualizováno 7. 5. 2019 3:49 ]

Publikováno: 04. 05. 2019  František Teichmann

Škeble slavila dvacáté narozeniny, 3. května 2019

Když slaví narozeniny fotbalisté, očekává se, že sehrají alespoň přátelák kvalitou odpovídající standardnímu výkonu mužstva a pak spolu s fanoušky doladí formu u sklenky. Na divadelní narozeniny se z této logiky hodí premiéra. Po pátku 3. května lze konstatovat, že Škeble očekávání naplnila vrchovatě. Jednak připomněla část svých her komponovaným pořadem ukázek ze šesti starších představení, včetně toho úplně nejstaršího a před devátou pak dojelo do arény i Autíčko, novinka z pera Jana Střechy v podání Praškeble. Komu je uvedené označení neznámé, prozradím, že toto herecké společenství žije z faktu, že někteří odrostlejší členové Škeble zkrátka nedokáží s herectvím „praštit“ ani poté, co je uchvátí pracovní proces či rodinné povinnosti.

Připomínka představení Averoš

Večerem provázeli, jak jinak, Šimon s Martinem. Elegantně, vtipně a s přehledem protřelých mazáků dávkovali divákům jednotlivé útržky bývalých představení a do toho improvizovali. Tak dobře, že se to nedalo odlišit od míst, která si alespoň zběžně připravili. Aréna v L´artu byla připravena bezvadně a Jan Střecha pochválil, jak skvělá byla spolupráce se zaměstnanci kulturního centra. Nekonečné fronty u malých barů ani hlučnou vzduchotechniku však změnit nejde. Ukázek bylo celkem devět. Na Vest pocket revue, které mělo premiéru 1. května 1999, navázaly Marionety s.r.o.,  Tři sestry a jeden prsten, legendární Bramborový den, Averoš a Zakázané uvolnění. Poznámka Růženy Šteflové, že některé oprášené výkony byly lepší, než kdy před tím považuji za přátelský dloubanec, který však dokládá, že herci prostě věkem zrají. Musím s ní souhlasit, až na výkon Vojty Kráčmara v roli jezeďáka Bohouška. Ten byl a je boží vždycky!

Martin Blažek a Šimon Knápek provázeli večerem

Tři sestry a jeden prsten, Michaela Kroulíková a Vojta Viskupič

Bramborový den, Pavel Studený a Vojta Kráčmar

Vest pocket revue  po dvaceti letech, Jirka Sloupenský a Jan Schöpp

Autíčko v podání Báry Polákové, Tadeáš Maňka jako Petr a Tereza Pokorná jako Lenka

Novinka hra Autíčko směřuje do nedaleké budoucnosti, ke které kráčíme aktivně vstříc. Vzpomněl jsem si při představení na své nedávné blažené snění o tom, jak bych si místo napínání smyslů za volantem, mohl cestou do chorvatské Paklenice pohodlně zdřímnout, zatímco by automaticky řízený automobil převzal moje povinnosti. Jan Střecha se nad fenoménem inteligentních strojů zamyslel hlouběji a moji iluzi naboural dřív, než definitivně nabouralo divadelní Autíčko. Jemně děsivý vývoj děje může odkazovat na kultovní snímek Upír z Feratu. Stejně jako Josef Nesvadba i Střecha reaguje na aktuální souvislosti, jen ne tak hororově. Na jedné straně se inteligentním strojům bezesporu nevyhneme, ale na té druhé se vyhnout nebudeme moci ani složitému hledání zodpovědnosti a etických i emocionálních souvislostí. Dva roky stará nehoda autonomního vozu, který v USA zabil chodkyni, budiž nám mementem toho, že stroje za nás mohou převzít leccos, ale zodpovědnost ne. Ve hře ale autor naráží i na další současné jevy jako je sexuální identita, genderová vyváženost a obecné potíže ve vztazích mužů a žen. Humor představení koření, ale rámuje ho nepříjemný pocit stísněnosti a obav. Střecha zůstává v jádru kritickým pozorovatelem, který reaguje na současnost. Někdy hlavně humorem, jindy, jako teď v Autíčku, potemnělou atmosférou. Herci Praškeble těží ze zkušeností i schopnosti lehce vstřebat kvanta textu. Dobře trefená byla i sázka na Tadeáše Maňku a Terezu Pokornou v hlavních rolích manželské dvojice Lenky a Petra.  Nejen díky věku herců, ale i jisté vztahové chemii, jevil se jejich vztah značně věrohodně. Poněkud složitě uchopitelnou roli Autíčka posadila Bára Poláková do roviny domácího plechového mazlíka, ze kterého nejdřív všichni šišlají a zdrobňují, dokud je nezačne mrazit.

Jan Scheuer coby šéf

Má obava z náročné arénové scény se rozplynula hned v prvních minutách představení a fotky dokládají, že pro diváky je bezprostřední kontakt s herci obohacující. Na rozdíl od odpoledního představení na zámku, odcházeli z L´artu všichni o dost později a o dost lépe naladěni, prostě není divadlo jako divadlo. Jan Střecha s dortem, který ztvárňoval střechu se škeblemi a myslím i silným pocitem smysluplnosti své tvořivé práce.

František Teichmann

Krajské kolo Ekologické olympiády

přidáno: 6. 5. 2019 11:10, autor: Markéta Stasiowská   [ aktualizováno 6. 5. 2019 11:25 ]

Těsně před Velikonocemi se ve dnech 16.-17.4. 2019 konalo krajské kolo Ekologické olympiády v Oucmanicích. Naši školu reprezentovali dva trojčlenné týmy ze sexty (M. Skalická, P. Syrový a M. Klee) a septimy (L. Mrázek, Z. Skalický, M. Bureš).

V úterý ráno jsme vyrazili vlakem do malé vesnice Veselí u Přelouče, kde jsme se setkali

s ostatními sedmi týmy a organizátory.

V lokalitě Přírodní památky Meandry Struhy jsme nejprve pomáhali s obnovou lesa. Sázeli jsme malé stromky javorů a lip. Po té nás čekala exkurze. Poznávali jsme květiny jarního aspektu lesa a pan ornitolog Pešata nám pověděl něco o odchytu a kroužkování ptáků. Některé ptáky se mu podařilo chytit. Za dobře odvedenou práci jsme si opekli buřty.

Vlakem jsme dojeli do Brandýsa a přes les jsme se dostali do Oucmanic, kde jsme se

ubytovali v Ekocentru Paleta. „Za odměnu“ nás po večeři čekala přednáška

RNDr. Vlastimila Kostkany, PhD. s názvem Management v ochraně přírody.

Druhý den jsme zahájili vědomostním testem, poznávačkou nejen v elektronické podobě,

ale i v okolí Ekocentra. Jako poslední přišla na řadu prezentace domácího úkolu: měli jsme si vybrat zvíře či rostlinu, oblast v blízkosti našeho bydliště, kde by se daný druh mohl vyskytovat a vymyslet pro něj možnou ochranu.

Naše báseň, kterou složili Matěj Klee a Petr Syrový, měla velký úspěch.

Pak už jsme netrpělivě čekali na vyhlášení. Oba týmy se staly úspěšnými řešiteli.

Kluci ze septimy obsadili čtvrté místo. Náš tým měl pouze o 0,2 bodu více a skončili jsme

na třetím místě hned za týmy z České Třebové, které obhájily vítězství z minulého roku.

Odvezli jsme si nejen pěkné ceny, ale také zážitky a nové zkušenosti.

Marie Skalická, sexta

Gymnázium uklízelo Česko

přidáno: 23. 4. 2019 0:29, autor: Jan Růžička

Letos jsme se připojili k akci Ukliďme Česko. S nápadem přišel žákovský parlament, který si také vzal organizaci akce za své a přidělil části města Lanškroun jednotlivým třídám. Žáci se vydali s učiteli uklízet vnitřní i okrajové části Lanškrouna ve středu 17. dubna 2019. Díky registraci akce jsme od koordinátorů obdrželi pytle a rukavice, které jsme rádi využili. Úklid probíhal kolem náměstí a gymnázia, na Střelnici, kolem Dolního Třešňovce, směrem na Albrechtice, Sázavu a Žichlínek. Celkem se 10 třídám (cca 230 žákům) podařilo sesbírat 38 pytlů s různým odpadem, což odpovídá asi 380 kg odpadu. Větší část mohla být vytříděna, zbytek skončil jako směsný odpad. Všem žákům patří velký dík za jejich pomoc a školnímu parlamentu za přípravu akce.

Jan Růžička

Odkaz na stránky akce: www.uklidmecesko.cz

Postupová kola Biologické olympiády

přidáno: 17. 4. 2019 3:52, autor: Jan Růžička

Jarní měsíce jsou tradičně ve znamení postupových kol Biologické olympiády. Našim žákům se dařilo a vybojovali pěkné výsledky.

Krajské kolo kategorie A (3. a 4. ročníky SŠ) se uskutečnilo v pátek 29. 3. 2019 ve Svitavách. Naši školu reprezentoval Martin Bureš a Barbora Říhová ze septimy. Martin obsadil celkové 11., Bára celkové 17. místo (ze 29 soutěžících). Krajská soutěž kategorie B (1. a 2. ročníky SŠ) proběhla také ve Svitavách, a to o týden později. Ze školního kola postoupila Diana Kadžaja z 1. ročníku a Marie Skalická ze sexty. Diana se umístila na skvělém 5. místě, Marie skončila 16. (ze 30 soutěžících).

Okresní kolo kategorie D (prima a sekunda) pořádá DDM Duha Ústí nad Orlicí. To letošní proběhlo ve středu 10. 4. 2019. Měli jsme 3 zástupkyně - Pavlu Hrabáčkovou a Šárku Bisovou z primy a Lucii Šulákovou ze sekundy. Pavla obsadila celkové 3. místo a jako úspěšná řešitelka postoupila do krajského kola, které se uskuteční v květnu v Chrudimi. Lucka skončila na 6. místě a Šárka celkově na 7. místě. U kategorie C (tercie a kvarta) proběhlo okresní kolo v úterý 16. 4. 2019. Reprezentovaly nás Zdeňka Hejkrlíková z tercie a Michaela Glabazňová s Anežkou Macanovou z kvarty. Zdeňka vybojovala celkové 9. místo, Míša 13. a Anežka 15.

Všem reprezentantům děkujeme za jejich výsledky a Pavle přejeme úspěch v krajském kole.

Učitelé biologie

ISA CZECH OPEN

přidáno: 15. 4. 2019 6:45, autor: Petr Mareš

V sobotu 13. dubna 2019 uspořádal v Kolíně místní klub ju-jutsu ve spolupráci s Allkampf-jitsu Česká republika 6. ročník turnaje s mezinárodní účastí ISA Czech Open. Těchto závodů ve sportovním ju-jutsu se zúčastnili zástupci klubů nejrůznějších bojových umění (kromě několika škol ju-jutsu se tu sešli také představitelé allkampf-jitsu, karate, taekwon-do, judo, brazilského jiu-jitsu či MMA) ze všech koutů České republiky.

Zápasilo se ve třech disciplínách: v grapplingu, fightingu a fightingu lowkick. Grappling je boj v postoji a na zemi bez úderů a kopů a vyhrává ten, kdo přinutí soupeře (škrcením, páčením), aby se vzdal. Ve zbývajících způsobech boje se může bouchat i kopat a odlišnost spočívá pouze v povolených technikách a v síle úderů – fighting lowkick je plnokontaktní a může se v něm kopat i na nohy. Vyhrát lze – pokud se soupeř nevzdá nebo není knockoutován – i na body.

Premiérová účast oddílu jiu-jitsu při Gymnáziu Lanškroun byla nad očekávání úspěšná: z celkového počtu 8 medailí přivezly cenné kovy i dvě současné studentky naší školy, Karolína Chrobáková ze 3. ročníku (1. místo fighting a 3. místo grappling) a Aneta Šaršonová z oktávy (2. místo grappling, 2. místo fighting a 3. místo fighting lowkick).

Video ze zájezdu do Itálie - březen 2019

přidáno: 11. 4. 2019 1:36, autor: Tomáš Krisl

Pro zájemce, kterým nestačil článek ze zájezdu do Itálie, nabízíme možnost shlédnout video.